Blue Sun

Kestävä innovaatio vihreämmän tulevaisuuden puolesta

BlueSun on espanjalainen yritys, joka valmistaa ja markkinoi korkealaatuisia kodinpuhdistustuotteita, joilla on erinomainen suorituskyky.

He tarjoavat laajan valikoiman tuotteita muun muassa pesu- ja puhdistusaineiden kategorioissa. BlueSun kohtaa useita kestävyyshaasteita, kuten kemikaalien käyttö, vedenkulutus, muovijäte ja kasvihuonekaasupäästöt. Kehittämällä jatkuvasti menetelmiä ja tuotteita, yritys pyrkii minimoimaan ympäristövaikutuksensa ja ottamaan vastuuta koko toiminnassaan. Vuodesta 2016 lähtien Arvid Nordquist on ollut BlueSunin merkkien Dreft, A+ ja Noora jälleenmyyjä Pohjoismaissa. Keskittymällä innovaatioon, kiertotalouteen, kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen ja läpinäkyvään toimitusketjuun BlueSun pyrkii kohti kestävämpää tulevaisuutta.

SCJ_200px.png

Innovaatio ja kestävä tuotekehitys

BlueSun on sitoutunut kehittämään ympäristöystävällisiä ja kuluttajaystävällisiä tuotteita. Yksi esimerkki tästä on biopolymeerien käyttöönotto nestemäisissä tuotteissa. Polymeerit suojaavat tekstiilejä muodostamalla kalvon kuitujen ympärille, mikä vähentää kulumista ja pidentää niiden käyttöikää. Korvaamalla synteettiset polymeerit luonnollisesti hajoavilla biopolymeereillä, BlueSun vähentää merkittävästi mik muovipäästöjä ympäristöön. Vähentämällä pesuainemäärää 50 millilitrasta 45 millilitraan pesua kohden, nesteenkulutus pienenee 10 prosenttia ja vedenkulutus 3–5 prosenttia. Vedenkulutuksen pienempi vähenemä johtuu siitä, että koostumus sisältää vettä myös muita aineita. Tämä muutos johtaa pienempään resurssien käyttöön ja kestävämpään tuotteeseen.

Kiertotalous ja jätehuolto

Kiertotalouden edistäminen on yksi BlueSunin päätavoitteista. Tämän saavuttamiseksi yritys on ottanut käyttöön strategioita jätteen vähentämiseksi ja kierrätettävien materiaalien priorisoimiseksi. Esimerkiksi he lisäävät kierrätyskartongin käyttöä tietyissä tuotekategorioissa, ja tällä hetkellä kaikki korkkien ensisijaiset pakkaukset on valmistettu kartongista.

BlueSun on myös ottanut käyttöön kierrätysohjelman tuotantolaitoksillaan minimoidakseen kaatopaikalle päätyvän jätteen määrää. He asettavat kierrätysmuovin etusijalle biomuoviin nähden vähentääkseen muovin kokonaismäärää kierrossa. FSC-sertifiointi takaa, että BlueSunin tuotteet ja pakkaukset ovat joko peräisin kestävästi hoidetuista metsistä tai ne ovat kierrätettäviä.

Hiilidioksidipäästöjen vähentäminen

Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen on keskeinen osa BlueSunin kestävän kehityksen strategiaa. Yritys hyödyntää uusiutuvia energialähteitä, kuten aurinkoenergiaa Sevillan tehtaallaan, ja on ottanut käyttöön energiatehokkaita teknologioita useissa tuotantolaitoksissa. Nämä toimet ovat osa heidän pitkän aikavälin tavoitettaan saavuttaa hiilineutraalius. Lisäksi he ovat optimoineet kuljetuslogistiikkansa ja ottaneet käyttöön polttoainetehokkaampia ajoneuvoja.

Läpinäkyvyys toimitusketjussa ja sosiaalinen vastuu

Läpinäkyvyys ja sosiaalinen vastuu ovat olennaisia BlueSunin kestävän liiketoiminnan käytännöissä. Yrityksen hankintapolitiikka sisältää selkeät vaatimukset ihmisoikeuksien kunnioittamiseksi. Toimittajien säännölliset auditoinnit varmistavat, että sosiaaliset, työlainsäädännölliset ja ympäristöön liittyvät standardit täyttävät kansainväliset normit. Sedexin jäsenenä – joka on globaali alusta sosiaalisen ja eettisen suorituskyvyn tietojen jakamiseen – BlueSun työskentelee varmistaakseen kestävät liiketoimintatavat koko toimitusketjussaan. Yritys on myös SMETA-sertifioitu, mikä tarkoittaa, että sen toimittajaketju arvioidaan sosiaalisen vastuun ja eettisten työolojen perusteella.

Vaikuttaminen kuluttajakäyttäytymiseen ja tietoisuuden lisääminen
BlueSun kannustaa aktiivisesti kestävään kuluttajakäyttäytymiseen tiedotuskampanjoiden avulla, jotka edistävät kestäviä valintoja ja kierrätystä. Monet yrityksen tuotteista ovat ympäristömerkittyjä, kuten Joutsenmerkki (Nordic Swan Ecolabel) ja Reilu kauppa (Fairtrade), mikä korostaa BlueSunin sitoutumista ympäristö- ja sosiaaliseen vastuuseen. AISE Charter 2010 -aloitteen allekirjoittajana – joka on eurooppalaisen puhdistus- ja ylläpitotuotealan johtava kestävyysaloite – BlueSun noudattaa alan korkeimpia kestävän kehityksen standardeja.

Kestävyyden tulevaisuus
Yhdistämällä innovaatioita, kiertotalouden periaatteita, hiilidioksidipäästöjen vähentämistä ja läpinäkyvän toimitusketjun, BlueSun vie kestävän kehityksen strategiaansa eteenpäin. YK:n Global Compact -aloitteen jäsenenä yritys osoittaa sitoutumisensa vastuulliseen liiketoimintaan. BlueSunille on myös myönnetty EcoVadiksen kultamitali, mikä sijoittaa sen maailman kestävimpien yritysten ylimpään 4 prosenttiin.

Heidän toimintansa osoittaa, että tehokas tuotanto voidaan yhdistää vahvaan sosiaaliseen ja ympäristövastuuseen.